پایگاه خبری خبریفا

اخبار لحظه ای ایران و جهان

پایگاه خبری خبریفا

اخبار لحظه ای ایران و جهان

تشکیل مجمع عمومی موسسین

در این مطلب به تشکیل مجمع عمومی موسسین پرداخته ایم. در صورتیکه نیاز به مشاوره رایگان دارید. به شماره 09189414281 تماس حاصل فرمایید. کارشناس تیم تک نیک ثبت شما را راهنمایی خواهد کرد.

مجمع عمومی موسسین

پس از گذشتن مهلتی که برای پذیره‌نویسی معین شده است و یا در صورتی که مدت تمدید شده باشد بعد از انقضای مدت تمدید شده، مؤسسی حداکثر تا یک ماه به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی و پس از احراز اینکه تمام سرمایه شرکت صحیحا تعهد گردیده و اقلا سی و پنج درصد آن پرداخت شده است تعداد سهام هر یک از  تعهد کنندگان را تعیین و اعلام و مجمع عمومی مؤسس را دعوت خواهند نمود (ماده ۱۶ ل.ا.ق.ت).

مجمع عمومی مؤسس با رعایت مقررات قانون تجارت تشکیل می‌شود.  پس از رسیدگی احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت و تأدیه مبالغ لازم و شور درباره اساسنامه شرکت و تصویب آن اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت را انتخاب می‌کند.

انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت

مدیران و بازرسان شرکت باید کتبا قبول سمت نمایند قبول سمت به خودی خود دلیل بر این است که مدیر و بازرس با علم به تکالیف و مسئولیتهای سمت خود عهده دار آن گردیده اند، از این تاریخ، شرکت، تشکیل شده محسوب می‌شود.

انتخاب روزنامه کثیرالانتشار

هر گونه دعوت و اطلاعیه برای صاحبان سهام تا تشکیل مجمع عمومی سالانه باید در روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود، یکی از این دو روزنامه به وسیله مجمع عمومی مؤسس و روزنامه دیگر از طرف وزارت اطلاعات و جهانگردی (در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) تعیین می‌شود.

حد نصاب برگزاری مجمع عمومی موسسین

طبق ماده ۷۵ ل.ا. قانون تجارت و تبصره آن، در مجمع عمومی مؤسس، حضور عده‌ای از پذیره نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد نموده با‌شند. ضروری است. اگر در اولین دعوت، اکثریت مذکور حاصل نشد، مجامع عمومی جدید فقط تا دو نوبت توسط مؤسسین دعوت می‌شوند.

مشروط بر اینکه لااقل بیست روز قبل از انعقاد آن مجمع، آگهی دعوت آن با قید دستور جلسه قبل و نتیجه آن در روزنامه کثیرالانتشاری که در اعلامیه پذیره‌نویسی معین شده است منتشر گردد.

حد نصاب تصمیمات مجمع عمومی موسسین

مجمع عمومی جدید، وقتی قانونی است که صاحبان لااقل یک سوم سرمایه شرکت در آن حاضر باشند. در هریک از دو مجمع فوق کلیه تصمیمات باید به اکثریت دو ثلث آرای حاضرین اتخاذ شود. در صورتی که در مجمع عمومی سوم اکثریت لازم حاضر نشد، مؤسسین، عدم تشکیل شرکت را اعلام می‌دارند.

وظیفه موسسین شرکت قبل از تشکیل مجمع عمومی موسس چیست؟

از جمله وظایف مجمع عمومی موسسین این است که پس از اتمام پذیره‌نویسی سهام شرکت، موسسین ظرف حداکثر یک ماه کار بررسی تعهدات تامین سرمایه توسط پذیره‌نویسان را انجام می‌دهند. و در صورتی که حداقل ۳۵ درصد سرمایه شرکت پرداخت شده باشد، میزان سهام هر یک از تعهدکنندگان (پذیره نویسان) را تعیین کرده و بعد از اعلام این مقادیر، آگهی دعوت به مجمع را منتشر می‌کنند.

در مجمع عمومی مؤسس، کلیه مؤسسین و پذیره نویسان حق حضور دارند. هر سهم دارای یک رأی خواهد بود.

ارزیابی آورده نقدی و غیر نقدی سهام

به موجب ماده ۷۶ ل.ا. قانون تجارت، هرگاه یک یا چند نفر از مؤسسین آورده غیرنقد داشته باشند. مؤسسین باید قبل از اقدام به دعوت مجمع عمومی مؤسس، نظر کتبی کارشناس رسمی وزارت دادگستری را در مورد ارزیابی آورده های غیرنقد جلب و آن را جزء گزارش اقدامات خود در اختیار مجمع عمومی مؤسس بگذارند. در صورتی که مؤسسین برای خود مزایایی مطالبه کرده باشند. باید توجیه آن به ضمیمه گزارش مزبور به مجمع مؤسس تقدیم شود.

برای ثبت تاسیس شرکت و یا ثبت تغییرات شرکت به این لینک مراجعه فرمایید.